Celem Akademii jest przygotowanie uczestników – w sferach poznawczej, praktycznej i motywacyjnej – do realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa w sytuacji kryzysowej w Archiwach Państwowych, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania umiejętności z tego zakresu i pożądanych zachowań. W dobie różnego rodzaju zagrożeń fundamentalną sprawą jest troska o bezpieczeństwo społeczeństwa i dóbr kultury, poprzez wzmacnianie odporności i wiedzy w sferze cywilnej w ramach uczestnictwa w specjalistycznym kursie dla osób cywilnych.
Podstawowe informacje
Organizator – Szkoła Główna Służby Pożarniczej i Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych.
Odbiorcy – 20 pracowników sieci Archiwów Państwowych odpowiedzialnych za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa.
Czas trwania – 14-dniowy cykl szkoleń teoretyczno-praktycznych prowadzonych w formule hybrydowej – 9 dni w formule online, 5 dni w formie stacjonarnej.
Termin realizacji – kwiecień-listopad 2023 r.
Zasady finansowania – całkowity koszt udziału w Akademii ponosi Archiwum Państwowe, w którym zatrudniony jest uczestniczący w Akademii pracownik.
Sposób realizacji
Zajęcia teoretyczne online:
- będą prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego – krótkie bloki informacyjne, prowadzone z wykorzystaniem wykładu klasycznego, przeplatane metodami nauczania-uczenia się aktywizującego uczestników,
- z zastosowaniem aplikacji MsTeams, która pozwoli na przeprowadzenie Akademii bez przeszkód;
- metodami stosowanymi przez prowadzących, w zależności od podejmowanej tematyki, będą praca w grupach, analiza przypadków czy burza mózgów.
Zajęcia praktyczne:
- będą realizowane stacjonarnie – miejsca realizacji znajdą Państwo w załączniku do informacji o projekcie,
- metodą szkolenia będą ćwiczenia, poprzedzone pokazem z instruktażem,
- umiejętności praktyczne, nabywane przez uczestników na poligonie pożarniczym, będą realizowane w małych grupach ćwiczeniowych pod opieką instruktora. Na takich samych zasadach odbędą się zajęcia praktyczne z zakresu pomocy przedmedycznej,
- dwa dni szkoleniowe obejmą ćwiczenia z zakresu ewakuacji:
- wycieczka dydaktyczna w wybranym warszawskich archiwum – w tym dniu praktyką zostaną objęte wybrane aspekty ewakuacji,
- kompleksowe przeprowadzenie ewakuacji wybranego warszawskiego archiwum – w ramach tych zajęć uczestnicy będą musieli wykorzystać wszystkie uzyskane na szkoleniu umiejętności.
Całe szkolenie zakończy dzień podsumowujący, przeprowadzony on-line, o charakterze seminaryjnym. Zostaną na nim przedstawione informacje na temat ewaluacji całego szkolenia oraz – ze wsparciem ekspertów – zostanie omówiony krok po kroku przebieg ćwiczeń z zakresu ewakuacji.
Program
Program Akademii obejmuje następujące moduły:
- System administracji rządowej w zapewnieniu bezpieczeństwa;
- Podstawy nauki o bezpieczeństwie;
- Zarządzanie kryzysowe;
- Planowanie cywilne;
- Psychologia w zarządzaniu bezpieczeństwem;
- Logistyka sytuacji kryzysowych;
- Podstawy cyberbezpieczeństwa;
- Informacja niejawna;
- Ratownictwo cywilne, pierwsza pomoc przedmedyczna, ochrona przeciwpożarowa;
- Specyfika bezpieczeństwa w archiwach i ewakuacji dóbr kultury.
Korzyści
Spodziewane korzyści wynikające z udziału w projekcie to:
- zdobycie nowej wiedzy i doświadczenia, które przygotują uczestników w sferach poznawczej, praktycznej i motywacyjnej – do realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa w sytuacji kryzysowej w sieci Archiwów Państwowych
- możliwość spotkań z doświadczoną kadrą dydaktyczną SGSP, która w zakresie praktycznym podzieli się swoim doświadczeniem, które następnie może być wykorzystane w sieci AP celem zapewnienia jak najwyższej jakości bezpieczeństwa,
- odbycie ćwiczeń z ratownikami dbającymi o bezpieczeństwo wewnętrzne (strażacy, ratownicy medyczni) pozwoli na ukształtowania umiejętności współpracy ze służbami na wypadek sytuacji kryzysowej w archiwach,
- możliwość podzielenia się dotychczasowymi: wiedzą i doświadczeniem (przykładami z codziennej pracy) z innymi pracownikami AP biorącymi udział w AZB,
- podniesienie swoich kompetencji,
- możliwość wzajemnego poznania się i umocnienia kontaktów między pracownikami AP,
- możliwość przekazywania zdobytych wiedzy i umiejętności innym pracownikom AP, w którym jest się zatrudnionym,
- otrzymanie certyfikatu po ukończeniu AZB.
Zasady rekrutacji
Warunkiem wzięcia udziału w projekcie jest:
- w pierwszym etapie rekrutacji do projektu:
- wypełnienie on-line formularza zgłoszeniowego,
- wyrażenie zgody uczestnika na przetwarzanie jego danych osobowych przez NDAP i SGSP – w tym samym formularzu;
- w drugim etapie rekrutacji do projektu (tj. po wstępnym zakwalifikowaniu się do udziału w AZB): uzyskanie pisemnej zgody pracodawcy – dyrektora Archiwum Państwowego, w którym jest się zatrudnionym – na udział w projekcie.
Rekrutacja trwa od 23 marca do 3 kwietnia 2023 r.
W przypadku dodatkowych pytań, należy kontaktować się z Agata Gruszczyńską, tel. 22 56 54 675 lub 532 391 490.
Zgłoś się
Zgłoś swój udział w Akademii Zarządzania Bezpieczeństwem!
Rozpocznij wypełnianie formularza zgłoszeniowego.
Uwaga! Zanim zaczniesz wypełniać formularz, możesz zobaczyć, jak on wygląda i jakie dane będą Ci potrzebne do jego wypełnienia.